Zielona herbata na odchudzanie i zdrowe zęby

szklanka z zieloną herbatą
Rate this post

Pragniemy przedstawić wpływ zielonej herbaty na procesy trawienne oraz na nasze uzębienie. Znajdziecie poniżej również informacje jak prawidłowo parzyć herbatę.

Zielona herbata a układ pokarmowy

Katechiny zawarte w zielonej herbacie ograniczają aktywność lipaz , czyli enzymów odpowiedzialnych za rozpad trójglicerydów do kwasów tłuszczowych. Proces ten jest niezbędny do przyswajania tłuszczu przez organizm. Aktywność lipaz spada już przy niewielkiej dawce polifenoli (80 mg). Taniny występujące w herbacie , wzmagają termogenezę, czyli spalanie tkanki tłuszczowej umiejscowionej pod skórą. Przy tym, zielona herbata nie jest lekiem czy suplementem diety na odchudzanie, jest w pełni naturalną substancją, którą możemy pić, w zależności od upodobań, bez ograniczeń.

Zielona herbata a próchnica

Wiele osób, po zakończonym posiłku pije kawę często z dodatkiem słodkiego deseru, dzieci obiad popijają słodkimi sokami. To kończy się próchnicą i wizytami u stomatologa. A wystarczy zmienić nawyki i kawę czy soki zastąpić filiżanką zielonej herbaty. To zmniejsza ryzyko próchnicy już o 20 %. Herbata zielona zawiera bowiem wiele związków bakteriobójczych i bakteriostatycznych. Ponadto, polifenole zawarte w herbacie zapobiegają przyleganiu do płytki nazębnej bakterii szczepu Streptococcus mutant i Streptococcus salvarius, które odpowiadają za tworzenie się próchnicy.

Sztuka picia herbaty

Herbatę powinno parzyć się w porcelanowych, szczelnych dzbanuszkach. Pić powinno się ją również z porcelanowych filiżanek, wzmacnia to nie tylko smak, ale również wrażenia estetyczne. Naczynia do picia herbaty powinny być przecierane osobną ściereczką, tak by zapobiec przenikaniu się zapachów.

Jedna filiżanka herbaty ma 100 do 200 mg polifenoli!

Zasady parzenia herbaty -krok po kroku

  1. Przed zaparzeniem, dzbanuszek powinien być sparzony wrzątkiem.
  2. Herbatę zalewa się gorącą, ale nie wrzącą wodą, to pomaga wydobyć z niej pełnie smaku.
  3. Na porcję dla 1 osoby (200ml) wsyp 1 łyżeczkę herbaty.
  4. Woda do zalewania czarnej herbaty powinna mieć 100 stopni, ale już do zielonej lub białej herbaty jedynie około 70 stopni.
  5. Po zalaniu herbaty, zamknij naczynko, by aromat się nie ulatniał.
  6. Czas parzenia zależy od rodzaju herbaty, średnio jest to od 3 do 5 minut.
  7. Napar przelewamy do filiżanki.

Zielona herbata słynie z tego, że jest bezpieczna i nietoksyczna, a jej spożywanie nie ma skutków ubocznych. Jedynym przeciwwskazaniem może być jedynie zawartość w niej kofeiny, około 10-50 mg w filiżance.

Jeśli nie lubisz smaku zielonej herbaty, lub zwyczajnie, nie masz czasu jej parzyć, w aptekach można kupić kapsułki zawierające ekstrakt z zielonej herbaty. W każdej kapsułce jest substancja czynna – galusan epigalokatechiny.

Dlaczego herbata odpręża?

Działanie takie herbata zawdzięcza teaninie, jest to aminokwas odpowiedzialny za pracę mózgu. Zwiększa generowanie przez mózg fal alfa, które prowadzą do wyciszenia czynności mózgu, a więc relaksu. W 100g liści jest 0,6 – 2.3 mg teaniny. Działa ona odwrotnie do kofeiny, w zasadzie tłumi jej działanie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.