Jak schudnąć po czterdziestce?

Rate this post

Kilka lat temu, w Wielkiej Brytanii zlecono przygotowanie specjalnego raportu, który miał prognozować, jaki będzie wzrost występowania otyłości na przestrzeni lat 2008- 2050. Wyniki tego raportu nie są optymistyczne. Według przewidywań w nim zawartych, około roku 2050, z otyłością będzie się już zmagać aż 60 % mężczyzn, 50% kobiet oraz 25% dzieci poniżej 16 roku życia.
Dziś otyłość jest problemem ogólnoświatowym, traktowana jest dlatego, jako dziedzina specjalistyczna. Coraz większa ilość dietetyków poszerza swoją wiedzę w zakresie technik motywacji, doradztwa czy terapii kognitywno-behawioralnej, a to wszystko po to, by skuteczniej pomagać swoim pacjentom w utracie wagi. Do aptek trafia coraz więcej środków farmakologicznych, które mają wspomagać proces leczenia nadwagi.

Nadwaga = otyłość?

Otyłością nazywamy stan, kiedy zbyt wielka masa ciała stanowi zagrożenie życia. Otyłość określa się na podstawie zawartości tłuszczu w organizmie, wylicza się to na podstawie wzrostu i wagi( Body Mass, Index – BMI). Skrót BMI jest powszechnie już znany. Przelicznik ten stosuje się powszechnie do oceny zagrożeń dla organizmu związanych z otyłością. Innym ważnym wskaźnikiem, jest stosunek obwodu talii do obwodu bioder, najnowsze badania sugerują bowiem, że ta proporcja jest niezwykle istotna.
Osoby otyłe, bardzo często ten fakt tłumaczą skłonnością genetyczną. Prawdą jest, że niektórzy są bardziej, inni mniej narażeni na otyłość, jednak nie zmienia to faktu, że otyłość jest wynikiem spożywania nadmiernych ilości kalorii. Ogromne znaczenie ma tu również zmiana nawyków żywieniowych oraz ograniczenie aktywności fizycznej. Często na powstanie otyłości mają wpływ czynniki psychologiczne : depresja, stres, lęk.
Najważniejsze jest uświadomienie sobie, jakie poważne konsekwencje zdrowotne niesie za sobą otyłość. Już spadek masy ciała o 10% u osób otyłych sprawia, że poprawia się ciśnienie krwi( wyraźnie obniża się), następuje poprawa lipidogramu oraz poziomu cukru we krwi.

Otyłość osób starszych

Z wiekiem następuje ubytek masy mięśniowej, dlatego często u osób starszych maskowane jest to nadmierną ilością tkanki tłuszczowej. Niestety połączenie tych dwóch procesów może prowadzić do urazów oraz całkowitego, lub częściowego unieruchomienia.

Płeć a odchudzanie

Duże znaczenie w odchudzaniu ma płeć. Otyli mężczyźni tracą szybciej na wadze, niż kobiety. Jest to w głównej mierze związane z wyższą masą wyjściową, a także, z większą ilością mięśni, które są tkankami bardzo aktywnymi. Skuteczny plan odchudzania, powinien uwzględniać większe spożycie produktów bogatych w błonnik pokarmowy. Składnik ten, zapewnia bowiem uczucie sytości, przez dłuższy czas. Tu warto pamiętać, że restrykcyjne diety nie mają większego sensu, ponieważ nie sposób ich stosować przez dłuższy czas. Dodatkowo, organizm sam się broni przed głodzeniem, uruchamiając mechanizmy zmuszające człowieka, do poszukiwania pożywienia, co kończy się podjadaniem. Posiłki w dobrze zaplanowanej diecie powinny być tak rozłożone w czasie, byśmy nie czuli z jednej strony nadmiernej sytości a z drugiej, niedostatku pożywienia.
Krótkotrwałe diety polecane są tylko w sytuacjach zagrożenia życia. Przy odchudzaniu zalecana jest ogólna i długotrwała zmiana nawyków żywieniowych.
Zbyt szybki spadek masy ciała powiązany jest z utratą wody przez organizm a także, z ubytkiem tkanki mięśniowej. Jest to szczególnie niebezpieczne u kobiet, które z natury mają znacznie mniejszą ilość tkanki mięśniowej. Tym samym, celem odchudzania jest utrata tkanki tłuszczowej, przy jednoczesnym utrzymaniem tkanki mięśniowej na takim samym poziomie. To dlatego, wszystkim zalecana jest codzienna, 30 minutowa aktywność fizyczna. Poniżej, 10 zaleceń, które pomogą w skutecznej redukcji masy ciała.

  1. Jedz regularnie, nie omijając posiłków. Pamiętaj, by nie dopuszczać do sytuacji, kiedy czujesz głód lub nadmierną sytość.
  2. Zmniejszaj stopniowo dotychczasowe porcje, jedz powoli, dokładnie przeżuwając jedzenie.
  3. Stawiaj na błonnik, wybieraj produkty, które zawierają jego znaczne ilości.
  4. Jeśli masz ochotę coś zjeść, zadaj sobie pytanie, czy to jest właściwa pora na posiłek.
  5. Jeśli nie, odczekaj przynajmniej 15 minut.
  6. Pij dużo wody, naturalnej bez dodatków smakowych, ona doskonale gasi pragnienie.
  7. Na talerz nakładaj mniejsze porcje. Tylko tak unikniesz przejedzenia.
  8. Pamiętaj o to, by żyć bardziej aktywnie, to ma zbawienny wpływ na twój organizm.
  9. Jeśli bardzo masz ochotę złamać dietetyczny reżim, zrób to jedynie wtedy, gdy naprawdę ta potrzeba narasta.
  10. Mimo drobnych niepowodzeń, ciągle próbuj, bo tylko tak osiągnąć można sukces.

Tak, jak to już wspominaliśmy, im jesteśmy starsi, tym nasz metabolizm jest wolniejszy. To dlatego, narasta problem nadwagi a w końcu otyłości. Dotyka to szczególnie osób po 40 roku życia, których aktywność fizyczna znacząco spadła. Najczęściej te osoby sięgają po mocne środki odchudzające, licząc na szybki spadek masy ciała, jednak nie przynosi to oczekiwanych efektów. Na szczęście, coraz więcej jest w aptekach środków, które w połączeniu ze zdrowszą dietą i aktywnością fizyczną, pomagają zredukować masę ciała, zapewniając jednocześnie odpowiednią ilość składników odżywczych, tak ważnych dla zdrowia.
Poniżej prezentujemy suplementy diety o potwierdzonej skuteczności.

  • Zielona herbata – Zalety picia zielonej herbaty znane są od dawna. Sprzyja ona utrzymaniu prawidłowej masy ciała, a także ogranicza odkładanie się tkanki tłuszczowej. W zielonej herbacie znajdują się polifenole, stanowiące aż 30% masy liści, znane są one jako katechiny. Są w niej również znaczne ilości galusan epigallokatechiny( EGCG). Podczas badań na ochotnikach, trwających 12 tygodni, wykazano, że w grupie, która spożywała ekstrakt z zielonej herbaty bogaty w katechiny, znacząco niższa była masa ciała i ilość tkanki tłuszczowej w porównaniu do grupy kontrolnej. Podobne badania przeprowadzono również na szczurach i myszach. Ich dieta była wysoko tłuszczowa, jednak w grupie zwierząt, które przyjmowały katechiny, zaobserwowane mniejsze odkładanie się tłuszczu w wątrobie i trzewiach. W badaniach, gdzie podawano szczurom EGCG, zaobserwowano redukcję tkanki tłuszczowej podskórnej od 40 do nawet 70 %. To jednoznacznie wskazuje, że EGCG może wpływać na redukcję tkanki tłuszczowej oraz zmniejszenie osadzania się tkanki tłuszczowej w organizmie. Przy tym, katechiny oraz EGCG powodują wzrost zawartości tłuszczów kałowych. Dzieje się tak, ponieważ zmniejszone zostaje wchłanianie tłuszczów w jelicie. EGCG zmniejsza rozpuszczalność cholesterolu w kwasach żółciowych, obniża jego wchłanianie, co prowadzi z kolei do spadku trójglicerydów i cholesterolu we krwi. Przytoczone powyżej działanie ekstraktu z zielonej herbaty to tylko ułamek tego, jaki ma ona zbawienny wpływ na nasz organizm. Badania dowodzą, że działa ona również antyrakowo, przeciwmiażdżycowo oraz antyneurodegradacyjnie.
  • Imbir – W naszym kraju imbir kojarzy się jako naturalny środek na problemy układu pokarmowego, przeciwwymiotny czy przeciwreumatyczny. W środowiskach arabskich, jako afrodyzjak. Niewiele osób wie jednak, że imbir ma również właściwości odchudzające. We wschodniej medycynie stosowany jest jako środek rozgrzewający i napotny. W badaniach potwierdzono, że imbir wpływa a metabolizm lipidów w organizmie. Jego składniki hamowały wzrost osoczowego i wątrobowego stężenia cholesterolu, działo się tak poprzez ograniczenie jego wchłaniania.
  • Kapsaicyna – Kapsaicyna to popularny związek stosowany szeroko w medycynie i przemyśle spożywczym. Jej spożycie sprawia, że podnosi się temperatura ciała, co jest ściśle związane z uwolnieniem katecholaminy, czyli adrenaliny i noradrenaliny z rdzenia nadnerczy. To wszystko sprawia, że wzrasta tempo metabolizmu.
  • Sinetrol – Sinetrol to opatentowana formuła, składająca się z roślinnych ekstraktów – pomarańczy, grejpfruta oraz guarany. Mieszanka ta, ma podnieść tempo metabolizmu oraz nasilić proces lipolizy. Zaletą formuły, jest bardzo niska zawartość kofeiny, która nie przez wszystkie organizmy jest dobrze tolerowana. Sinterol dodatkowo uzupełnia dietę w solidną dawką przeciwutleniaczy.

Podsumowanie

Otyłość to coraz poważniejszy problem w skali światowej. Wymaga więc większej uwagi, oraz koncentracji wysiłków, by odwrócić tą tendencję zwyżkową. Tu pamiętać trzeba, że najskuteczniejsze leczenie, to takie, w czasie którego można uzyskać oraz utrzymać, zmniejszenie pochłanianych kalorii. Każda osoba zmagająca się z otyłością, wymaga indywidualnego podejścia. W czasie zmiany diety oraz zmiany tryby życia na bardziej aktywny, zaleca się wsparcie wysiłków odpowiednimi, bezpiecznymi suplementami diety. Polecane są suplementy, które zawierają przeciwutleniacze, które pomocne są nie tylko w obniżeniu masy ciała, ale mają również szereg innych, prozdrowotnych właściwości.

One comment

  • Cześć 😉 to prawda dieta jest bardzo ważna w odchudzaniu i mają wpływ na nasz wygląd , ale sama doświadczyłam na swoim przykładzie że to nie wszystko .;/ Miałam duży problem z podjadaniem słodyczy , aż straciłam na tym kontrolę . Jadałam co miałam pod ręką . ;/ Zaczęłam stosować przeróżne diety , ale efekt był mizerny . Sąsiadka poleciła mi tabletki Therm Line Fast. kupiłam zażywam 4 tydzień i schudłam 3,5 kg 😉 staram się nie podjadać i jeść do godziny 18 polecam 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.