Garcinia Cambogia

Rate this post

Jedni jej nie doceniają, inni z kolei twierdzą, że wciąż wiele jej właściwości jest nieodkrytych. My przedstawimy najważniejsze badania i opinie na temat Garcinia cambogia abyście mógli wyrobić sobie na jej temat własne zdanie.

Czym jest Garcinia Cambogia?

owoc garcinia cambogia

Garcinia Cambogia to mały tropikalny żółty owoc, kształtem przypominający dynię. Znany jest również pod nazwą mangostan. W latach 60-tych naukowcy odkryli, że owoce Garcinia Cambogia zawierają kwas HCA, który jest podobny do kwasu cytrynowego występującego w owocach cytrusowych. W ciągu ostatnich 20 lat, kwas HCA przeżywał wzloty i upadki popularności. Raz był wychwalany jako cudowny środek wspomagający odchudzanie, innym razem jego zalety były wyśmiewane, bagatelizowane, porównywane z placebo czy środkiem skutecznym tylko u szczurów.
Od 2012 roku można ponownie zauważyć wzrost zainteresowania tym specyfikiem. Osoby zmagające się z nadwagą, traktują tabletki Garcinia Cambogia, jako całkowite objawienie w dietetyce.

W ostatnich latach więcej dużo zalet kwasu HCA pozyskiwanego z Garcinia Cambogia zostało potwierdzonych naukowo, a poniżej znajdziecie wszystko to, co powinniście o nim wiedzieć, by skutecznie stosować go w praktyce.

Kwas HCA – co to takiego?

Kwas hydroksycytrynowy zaczął być tak naprawdę popularny na początku lat 90-tych, kiedy badania naukowe potwierdziły jego skuteczność w zmniejszaniu wagi u zwierząt. Działa on poprzez blokowanie liazy cytrynianowej, czyli enzymu odpowiedzialnego w organizmie za przemianę cukrów i skrobi w tłuszcz. W momencie blokowania tego enzymu, węglowodany zamiast zmieniać się w tkankę tłuszczową, wykorzystywane są do bierzącej produkcji energii. Jeżeli założymy, że organizm zacznie też spalać tkankę tłuszczową w trakcie wysiłku fizycznego, np. intensywnego treningu cardio, dojdzie do znacznego zmniejszenia masy ciała.

Kwas hydroksycytrynowy HCA ogranicza również łaknienie, sprawiając że organizm szybciej zyskuje poczucie sytości, co przekłada się na znacznie mniejsze porcje zjadanego pokarmu. Jak na razie nie wyjaśniono do końca tego mechanizmu. Jeden z czołowych autorytetów z dziedziny dietetyki, Shari Lieberma, sugerował, że kwas HCA sprawia, że do mózgu wysyłany jest sygnał o sytości, za pomocą aminokwasu 5-hyroksytryptofanu, zbliżonego do hormonu szczęścia – serotoniny. Teorie tą zdaje się potwierdzać późniejsze badanie, które wykazywało, że u osób przyjmujących suplementy zawierające HCA, stwierdzono wyższy poziom serotoniny.

Powyższe argumenty działające na korzyść kwasu HCA powinny sprawić ogromną i bezsprzeczną popularność Garcinia Cambogia. Jednak artykuł z 1998 roku szybko osłabił ten entuzjazm. W amerykańskim magazynie Journal of the American Medical Association (JAMA) opublikowano obszerny artykuł, w którym dowiedziono, że kwas hydroksytrynowy nie przynosi pożądanych efektów w przypadku ludzi. Tak mogłaby się skończyć krótka kariera HCA, jednak dalsze badania przyniosły wiele wniosków, które jednak przekonały sceptyków o potencjale ekstraktu z Garcinia Cambogia – kwasu HCA jako substancji wspierającej redukcję wagi.

Ważny jest sposób przyjmowania kwasu HCA

W kilka lat po artykule w JAMA, Harry Preusse, naukowiec i patolog na Uniwersytecie w Georgetown, mimo wszystko kontynuował badania nad Garcinia Cambogia i kwasem HCA. Preuss, były przewodniczący American College of Nutrition (AMN) dostrzegał potencjał kwasu i mimo, że wyniki badań były zniechęcające, nie były jednak jednoznaczne. Wciąż nic nie rozstrzygało że HCA nie działa na ludzki organizm.
Preuss postanowił więc dogłębniej zbadać problem. Jak twierdził, kluczowe znaczenie mogło mieć spożywanie odpowiedniej dawki kwasu HCA oraz stosowanie jej w określony sposób. W trakcie badania, na które powołano się w osławionym artykule JAMA, stosowane były przypadkowe dawki kwasu hydroksycytrynowego oraz nie zwracano zupełnie uwagi na to jaki typ cytrynianu jest stosowany. Przy kwasie HCA kluczowe jest stosowanie określonej ilości suplementu, tak by mógł on zadziałać na cały organizm.

Teoria Preussa opiera się na tym, że najważniejsze jest zmaksymalizowanie biodostępności ekstraktu z Garcinia Cambogia. Jeśli nie zostanie potraktowane to priorytetowo, wszystkie badania nad HCA mogą zakończyć się fiaskiem. To nie jest pierwszy przypadek, kiedy badania nad suplementacją witaminami, prowadzone są w oparciu o przypadkowe dawki lub ich formę. Wtedy łatwiej zatriumfować, obwieszczając, że dana kuracja jest całkowicie nieskuteczna. Udowodnione zostaje tendencyjne założenie, sprawa zatem zostaje zamknięta.

“Kluczową kwestią jest spożywanie właściwej dawki odpowiedniego preparatu i spożywanie go w odpowiedni sposób”

Bardziej dogłębne badania prowadzone przez dr. Preussa, dowiodły, że istnieją trzy różne formy hydroksy-cytrynianów. Rozróżnić można bowiem HCA łączące się z solami wapnia, potasu i magnezu. To z czym HCA się łączy, decyduje o zmniejszeniu degradacji/przekształcenia się wolnego HCA w lakton HCA, czyli formę nieaktywną. Sole powyższych pierwiastków, dodawane w proporcji 1:1 lub większej, wspomagają absorpcję hydroksy-cytrynianu przez organizm człowieka.
Zdaniem dr. Preussa, jeżeli będziemy stosować jedynie czystą postać HCA, nie będzie on w ogóle działać. Preuss twierdzi również, że najlepszym połączeniem jest zestawienie HCA z wapniem i magnezem. Jego zdaniem tylko takie połączenie, w sposób znaczący podwyższa absorpcję i działanie kwasu HCA.

Bazując na swojej teorii, dr. Preuss przeprowadził badanie na grupie zdrowych ludzi w wieku między 21 a 50 lat, którzy mieli znaczną nadwagę. Badanie to trwało 8 tygodni. W czasie jego trwania, uczestnicy spożywali po 2000 kcal dziennie oraz przez 5 dni w tygodniu odbywali półgodzinne spacery. Badanych podzielono na dwie grupy, jedna przyjmowała formę kwasu HCA połączonego z wapniem i magnezem, a druga placebo. Już przed końcem badania zauważono, że w grupie przyjmującej placebo spadek masy ciała wynosił średnio 1,5 kg, natomiast w grupie przyjmującej ekstrakt z Garcinia Cambogia, średni spadek wagi wynosił 6 kg, czyli o 300% więcej. BMI osób przyjmujących placebo spadło o 1,7 %, a grupy przyjmującej HCA aż o 6,3 %. Dodatkowo u osób przyjmujących HCA, zaobserwowano znacznie wyższy poziom serotoniny, która obniża łaknienie i działa uspokajająco.

Następnie przeprowadzono kolejne badanie, tym razem na dużej grupie 60 osób. W grupie przyjmującej HCA spadek wagi kształtował się na poziomie 5kg, a w grupie przyjmującej placebo tylko 2kg. Po badaniu dr Preuss stwierdził, że głównym efektem przyjmowania HCA jest spadek apetytu. W grupie przyjmującej placebo, nie nastąpiły żadne zmiany, natomiast w grupie przyjmującej kwas HCA, nastąpił 16 procentowy spadek ilości spożywanego pożywienia.

Jak więc stosować ekstrakt z Garcinia Cambogia?

Zażywanie suplementu nie może się ograniczać tylko do „biorę lub nie biorę”. O ile może mieć to jakiś skutek w przypadku innych suplementów, o tyle w przypadku kwasu HCA, nie ma takiej możliwości. Bardzo istotne jest w jaki sposób przyjmujemy ekstrakt z Garcinia Cambogia. Dr. Preuss wykorzystał wzrost zainteresowania suplementami z ekstraktem z Garcinia Cambogia do uzmysłowienia nam wszystkim, jak ważne jest właściwe przyjmowanie HCA. Wszystkie wskazówki znaleźć można w pracy „Garcinia Cambogia: How to Optimize its Effects”. Została ona przygotowana dla Alliance for Natural Health w 2013 roku. Poniżej przedstawiamy jej główne zalecenia:

  1. Wybierając preparat, należy zwrócić uwagę na jego skład. Powinien on zawierać nie mniej niż 50% HCA, powinien również poza solanami wapnia (Ca) zawierać również sole potasu (K) oraz magnezu (Mg). Ważne jest również to, by miał jak najmniejszą zawartość laktonu.
  2. Ważna jest odpowiednia dawka. W przypadku preparatów zawierających wapń i potas, jest to ok. 1,5 g trzy razy dziennie, przed posiłkiem. Przyjmując preparat o stężeniu 60%, spożywamy około 0,9g HCA.
  3. Suplementy diety zawierające HCA przyjmuje się około 30-60 minut przed posiłkiem.
  4. Tylko właściwa dawka o właściwej porze, gwarantuje powodzenie kuracji.

Trudno jest określić konkretną dawkę, dlatego wszędzie podawane jest „około 1,5 g”. Jest to wynikiem tego, że są różne suplementy, o zróżnicowanym stężeniu, dawkach. Zawsze staramy się więc przyjmować dawkę jak najbliższą wartości 1,5 g. Nie jest to jednak sztywna granica.
Preparaty HCA przyjmuje się na pusty żołądek. Należy tego pilnować ponieważ działanie HCA w dużym stopniu zależy właśnie od zmniejszenia łaknienia. W dodatku HCA potrzebuje przestrzeni, by działać w naszym organizmie. Przyjmowanie HCA na pusty żołądek, dr Preuss uzasadnia: „w obecności pokarmu, sole hydroksycytrynianu mogą łączyć się ze składnikami tego pokarmu, w rezultacie, mogą ulec dezaktywacji”. Nazywa się to „efektem wpływu jedzenia” na składniki zawarte w suplemencie. Jedzenie może w wyraźny sposób obniżyć skuteczność suplementu zawierającego HCA.

Jeśli zależy Ci na efektach, postępuj zgodnie z zaleceniami i wprowadź HCA do zestawu suplementów. W dawkach zalecanych przez dr Preussa środek przyjmować można bez obaw. Efekty uboczne występują bardzo rzadko. HCA nie jest środkiem pobudzającym, nie musisz obawiać się o to, jaki będzie miał wpływ na twój sen czy nastrój. Jeżeli zamierzasz odżywiać się racjonalnie, trenować i kontrolować dietę, śmiało możesz włączyć do swojej diety suplement diety oparty na ekstrakcie z Garcinia Cambogia.

2 komentarze

  • Ja zaczęłam brać vitalsss slim. Jest tam i cynk, chrom i garcinia. Biorę dwie tabletki ,rano i godzinę przed obiadem. Ćwiczę co dziennie czasem 20 min ( to minimum) albo 45 min. biorę tydzień tabletki i nie czuje głodu . Nie czuję skutków ubocznych. Czuje się bardzo dobrze, a nawet dłużej śpię.

  • Od pół roku zażywam tabletki na odchudzanie fit body control od noble health. Mają super naturalny skład i jeszcze garcinie cambogie. Trenuję z get slim club i wspomagam się tym preparatem. Na rezultaty czekałam około miesiąca, według mnie suplement bardzo szybko działa na mój organizm. Jestem zadowolona, z pewnością nie zaprzestanę korzystania z tych tabletek. Dzięki nim wyglądam o wiele lepiej. Polecam gorąco wszystkim, którzy chcą przejsc prawdziwą metamorfozę!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.