Czy głodówki mają sens podczas odchudzania?

Rate this post

Większość informacji na temat diet i walki z nadwagą pozyskujemy z mediów. Bombardują nas one dietami cud, typu : dieta lodowa, kapuściana, owocowa, białkowa, niskowęglowodanowa, wysokobiałkowa itp. Diety te, często w dość krótkim czasie pozwalają na znaczną redukcję masy ciała, inna sprawa, że bardzo często są niebezpieczne dla zdrowia. Czym jest to spowodowane? Stosowanie głodówek i diet jednostronnych, szczególnie przez dłuższy czas, może doprowadzić do niedoborów składników mineralnych ( szczególnie wapnia, żelaza, potasu, selenu, chromu i magnezu) oraz witamin, utraty białka a przy dłuższych głodówkach, może dojść również do zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasicy. Przy takich dietach, utrata wagi to nie tylko kwestia utraty tkanki tłuszczowej, ale również tkanki mięśniowej czy mięśnia sercowego. Mogą one prowadzić również do zaburzeń pamięci, koncentracji, a także obniżenia popędu seksualnego. Pomijając kwestie zdrowotne, diety te, sprawiają dodatkowo, że po okresie gwałtownej utraty wagi, następuje efekt jojo i osoba, która zaprzestaje diety, bardzo szybko przybiera na wadze.
Warto sobie uświadomić, że skuteczne odchudzanie, to odchudzanie racjonalne, w którym efekty są powolne, ale za to trwałe. Powinno się tracić miesięcznie nie więcej niż 2 do 4 kg. Najlepsze rezultaty daje dieta bogatoresztkowa, która ogranicza produkty o wysokim IG, oraz tłuszcze trans i tłuszcze nasycone.

Choroby związane z otyłością

Nadmiar tkanki tłuszczowej jest powiązany z większą śmiertelnością, co potwierdza wiele badań naukowych. Najbardziej niebezpieczna dla zdrowia jest otyłość brzuszna (androidalna). Jest ona związana z nadmierną ilością tkanki tłuszczowej wewnątrzbrzusznej. Niestety, wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak niebezpieczna jest właśnie otyłość androidalna. Dopiero po wystąpieniu pierwszych, niepokojących sygnałów ze strony organizmu, zaczynają z nią walczyć.

Ludzie z nadwagą narażeni są min. na :

  • cukrzycę typu II
  • nadciśnienie tętnicze
  • choroby stawów
  • zaburzenia hormonalne
  • miażdżycę
  • dnę moczanową
  • kamicę pęcherzyka żółciowego

Korzyści redukcji masy ciała 10%

  • spadek śmiertelności o ponad 20 %, wśród osób z cukrzycą o ponad 30%
  • obniżenie ciśnienia tętniczego o 10 mm HG ciśnienia rozkurczowego, oraz o 20 mm HG ciśnienia skurczowego
  • obniżenie glikemii o 50 % na czczo
  • o 10% obniża się poziom cholesterolu oraz poprawiają się parametry lipidowe

Podstawową kwestią w leczeniu nadwagi jest zmiana stylu życia. Powinna ona polegać na ograniczeniu spożycia energii oraz na zwiększeniu aktywności fizycznej. Ważny jest odpowiedni dobór produktów spożywczych oraz stosowanie technik kulinarnych, które pozwalają na zachowanie witamin i składników mineralnych w produktach. Można wspomóc swe dążenia preparatami zwiększającymi termogenezę.Warto je przyjmować przed zaplanowaną aktywnością fizyczną.

Podsumowując, podajemy proporcje składników odżywczych, dzięki którym można uzyskać deficyt energetyczny, tak ważny w procesie odchudzania.

  • Białko 20-30 %
  • Węglowodany złożone 40 – 50 %
  • Tłuszcze – 30 %, w tym:
    a) nasycone do 7%
    b) jednonienasycone 10 – 15%
    c) wielonienasycone 7%-10 %
  • Błonnik 15-20 g na 1000 kcal
  • Cholesterol poniżej 300mg na 24 h
  • Sól kuchenna poniżej 5 g na 24h

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.