Chrom – hamulec na apetyt

Rate this post

Twoja przemiana materii jest w kiepskiej kondycji przez stosowanie drakońskich diet? Zamiast chudnąć, tyjesz? Przeczytaj ten artykuł.

Chrom występuje w śladowych ilościach w ludzkim organizmie, a jest niezbędny do jego prawidłowego funkcjonowania. Pierwsze wzmianki na jego temat pochodzą z połowy ubiegłego stulecia. Dopiero wtedy wyodrębniono nieznaną dotąd nikomu substancję. Pozyskano ją z organizmu świni i nazwano roboczo „czynnikiem tolerancji glukozy”. Głównym motorem tego czynnika okazał się właśnie chrom. Dziś jest on powszechnie znany jako związek nasilający działanie insuliny, oraz biorący udział w metabolizmie tłuszczy i węglowodanów. Dlatego, stosowany jest jako środek kontrolujący stężenie glukozy we krwi u osób ze zdiagnozowaną cukrzycą. Pomocniczo stosuje się go również przy redukcji masy ciała.

Źródła chromu

Jest on obecny wokoło nas, w powietrzu, wodzie, glebie a przede wszystkim, w produktach spożywczych. Tu jednak warto pamiętać, że jego zawartość w produktach jest niska i zmienna, co jest charakterystyczna dla większości składników mineralnych.

Zawartość chromu (µg/100 g)

  • Małże -128
  • Orzechy brazylijskie – 100
  • Ostrygi – 57
  • Suszone daktyle – 29
  • Gruszki – 27
  • Krewetki – 26
  • Mąka razowa – 21
  • Pomidory – 20
  • Grzyby – 17
  • Brokuły – 16
  • Pełnoziarnisty jęczmień – 13
  • Orzechy laskowe – 12

Rola chromu w organizmie została już potwierdzona wieloma badaniami. Jednak do dziś nie jest ustalone, jakie powinno być jego dzienne spożycie. Są jedynie sugestie, na temat tego, jakie ilości mogą być właściwe, tj. od 50 do 200 mcg.

Złe nawyki żywieniowe sprawiają, że w organizmie większości z nas, jest poważny deficyt tego pierwiastka. Tym bardziej, że podczas procesu przetwarzania jego ilość zmniejsza się nawet o 90 %. Coraz mniej spożywa się produktów pełnoziarnistych na rzecz słodyczy, cukru i wszechobecnych, fast foodów. Niestety, zwiększone spożycie tych produktów sprzyja cukrzycy, chorobom układu krążenia i serca.

Potwierdzono już, że niedobory chromu mogą prowadzić do zaburzeń gospodarki cukrowej, sprzyjając cukrzycy, otyłości, chorobom serca i naczyń krwionośnych. Zapobiegać niedoborom można poprzez zażywanie odpowiednich suplementów diety.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.